دبیر کل کانون صنعت غذا گفت: در بسیاری از کشورها تعرفه و عوارض را تغییر می دهند یا یک سقف معین برای واردات و صادرات کالا تعیین می کنند؛ اما متاسفانه در ایران به یکباره واردات یا صادرات یک کالا متوقف و بازار مختل می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، در دو سال گذشته دولت برای تنظیم بازار داخلی همواره از سیاست ممنوعیت و محدودیت واردات و صادرات کالا ها استفاده کرده است، موضوعی که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته؛ زیرا معتقدند در بسیاری از کشورها تعرفه و عوارض را تغییر می دهند یا یک سقف معین برای واردات و صادرات کالا تعیین می کنند و ایران هم می تواند همین روال را انجام دهد؛ اما متاسفانه در ایران به یکباره واردات یا صادرات یک کالا را متوقف می کنند که در بازار اختلال ایجاد می کند.

دبیر کل کانون صنعت غذا با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی تخصیص ارز همچون چند ماه پیش با مشکلاتی همراه است، گفت: در یکی دو ماه اخیر اتفاق خاصی در زمینه تامین ارز واردات کالاهای اساسی رخ نداده است، به همین دلیل در شرایط کنونی به جز واردات ذرت، واردات بقیه محصولات کاهشی بوده اند.

کاوه زرگران درباره اینکه آیا مشکل تامین روغن در کشور حل شده است یا خیر، افزود: در حال حاضر بازار جهانی روغن نباتی با مشکلاتی روبرو است و در داخل کشور هم با نوساناتی همراه است، هرچند مسئولان وعده داده اند که مشکلات این محصول را به طور کامل برطرف کنند اما به طور قطع نمی توان درباره آینده بازار روغن صحبت کرد.

وضعیت صادرات صنایع غذایی در ایران

زرگران با نگاهی به وضعیت صادرات صنایع غذایی در ایران ، تصریح کرد: در شرایط کنونی صادرات یکی از عوامل موثر در توسعه صنعتی کشور است و همواره باید از آن حمایت شود، بر همین اساس در تمام دنیا به صادرکننده ها یارانه داده می شود تا بتوانند در بازارهای بین المللی رقابت کنند، اما در ایران به بهانه های مختلف همچون تامین بازار داخلی و ... جلوی صادرات گرفته می شود، در حالی که برای بدست آوردن یک بازار خارجی به شدت تلاش شده و ایجاد ممنوعیت در صادرات منجر به از بین رفتن آن بازار می شود.

او با انتقاد از سیاست های ممنوعیت صادرات برای برخی کالاها افزود: دولت در شرایط کنونی باید بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کند؛ همانطوری که در بسیاری از کشورها تعرفه و عوارض را تغییر می دهند یا یک سقف معین برای واردات و صادرات کالا تعیین می کنند ایران هم می تواند همین روال را انجام دهد اما متاسفانه در ایران به یکباره واردات یا صادرات یک کالا را متوقف می کنند که ایم امر در بازار اختلال ایجاد می کند.

دبیر کل کانون صنعت غذا با اشاره به اینکه هم اکنون بیشترین صادرات ایران در صنایع غذایی به چند کشور همسایه است، گفت: در شرایط کنونی بازارهای اصلی صنایع غذایی عراق، افغانستان و تا حدودی امارات است و سوابق نشان داده که ایران در بازارهای غیرپایدار نتوانسته موقعیت خوبی کسب کند. برای نمونه در زمانی که روسیه با اوکراین و یا با ترکیه با چالش روبرو شد ایران نتوانست از این موقعیت برای نفوذ در بازار این کشورها برای توسعه صادرات استفاده کند. همچنین در مقطعی که کشور قطر با چالش هایی در منطقه مواجه شد ایران نتوانست در ورود به بازار این کشور موفقیت چندانی حاصل کند.

 آمارهای صادراتی ایران کاهش یافته است

او با تاکید بر اینکه بازار صادراتی ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است، افزود: در یکسال گذشته آمارهای صادراتی ایران کاهش یافته است. البته شیوع ویروس کرونا روی صادرات همه کشورها تاثیر گذاشته است، چراکه بسیاری از کشورها برای جلوگیری از واردات برخی کالاها روی آنها عوارض بالا وضع کرده اند یا برای برخی کالاها سقف واردات تعیین کرده اند به همین دلیل میزان صادرات نسبت به قبل  کاهش داشته است.