خطیب نماز جمعه تهران گفت: اصرار ما بر حکم الهی حجاب به معنای نادیده گرفتن دیگر منکرات همچون مفاسد اقتصادی نیست.
به گزارش مرور نیوز، آیتالله سید احمد خاتمی خطیب جمعه تهران در نماز عبادی سیاسی این هفته (۱۷ تیر ماه) که در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، با بیان اینکه بنابر فرمایش امیرالمومنین علی (ع) تقوای الهی در رأس همه سفارشها قرار دارد، گفت: باید خود را در محضر ذات مقدس ربوبی ببینیم و حریم حضرت را حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: در دهه اول ذیالحجه یاد خداوند بسیار سفارش شده است. روز عرفه روز نیایش لقب گرفته است و ما بعد از ماه رمضان لحظاتی را به عظمت عصر روز عرفه نداریم.
آیت الله خاتمی ادامه داد: راه تقوا از کنترل زبان میگذرد. باید مراقب باشیم حرف گناهآلود نزنیم و به تهمت، افترا، ناسزا و دروغ آن را آلوده نکنیم. باید مراقب زبان باشیم تا به گوهر تقوا برسیم.
خطیب نماز جمعه تهران تأکید کرد: امروز پیش از اقامه نماز پیام مقام معظم رهبری برای حجاج بیتالله الحرام صادر شد که جا دارد در فرصتی مناسب این پیام ارزشمند به دقت تحلیل شود. به صورت اجمالی در این پیام دو مورد را رکن حج به حساب رفته است یکی ذکر و معنویت و دیگری وحدت مسلمین.
وی عنوان کرد: رهبری فرمودند این دو مورد میتواند جامعه اسلامی را به اوج عزت برساند. دشمنان نیز در پی ضربه زدن به این موارد هستند. آنها هم میخواهند ذکر و معنویت و توجه به خدا را کمرنگ کنند و هم وحدت مسلمین را کاهش دهند.
آیت الله خاتمی با اشاره به ۲۱ تیر ماه روزی که عوامل رضا خان به مسجد گوهرشاد و کسانی که علیه دستور کشف حجاب تحصن کرده بودند حمله کردند، اظهار کرد: بعد از نماز صبح جلادان رضاخان در مسجد گوهرشاد را بستند و شبستان به شبستان مردم را تعقیب کردند و کشتند. سلام و درود بر شهیدان حجاب، کسانی که جان خود را برای گسترش این حکم قرآنی هزینه کردند.
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه ۱۰ نکته مهم و اجمالی در رابطه با حجاب وجود دارد، تصریح کرد: نکته اول اینکه فلسفه حجاب، تکریم شخصی زن است. زن گوهر است که حجاب و عفافش میتواند برای سعادت او نقشآفرین باشد. امام میفرمایند اسلام میخواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسان جدی و کارآمد بسازد. همچنین امام در جایی دیگر میگویند زنها گمان نکنند باید با سر باز بیرون بروند این مقام زن نیست بلکه عروسک بازی است.
اصرار بر حجاب به معنای نادیده گرفتن دیگر منکرات همچون مفاسد اقتصادی نیست
وی اظهار کرد: سلام و درود خداوند بر امام راحل که کلمات ایشان امام کلمات هستند. اصرار ما بر حکم الهی حجاب به معنای نادیده گرفتن دیگر منکرات همچون مفاسد اقتصادی نیست. تا حرف حجاب میزنیم برخی میگویند به جای حجاب به مفاسد اقتصادی بپردازید، ما به اندازه کافی به آنها نیز گیر دادهایم. کسانی که پای خطبهها نشستهاند میدانند خطبای جمعه از جمله کسانی هستند که بیشترین ایراد و اعتراض را به مفاسد اقتصادی داشتهاند.
آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه قوه قضائیه نیز به وظیفه خود به خوبی عمل کرده است، گفت: دزدی، گناه است، اختلاس گناه است، بیحجابی نیز گناه است و اتفاقاً بسیاری از این بیحجابها خانواده همان دزدان هستند.
کوچک شمردن گناه بیحجابی خودش گناه است
خطیب نماز جمعه تهران متذکر شد: کوچک شمردن گناه بیحجابی خودش گناه است. نکته بعدی این است که در بیش از ده آیه قرآن و دهها روایت سخن از حجاب آمده است. نمیشود کسی قرآن را قبول داشته باشد اما حجاب را قبول نداشته باشد چراکه حکم قطعی قرآنی است.
وی تصریح کرد: نکته دیگر آن است که از مراجع تقلید پرسیدهاند که حکم کسانی که به حجاب بیاعتنایی میکنند چیست؟ اکثر مراجع پاسخ دادهاند از ضروریات دین است و معتقدند بیاعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن، معصیت است. نکته بعدی آن است که منش بانوان ایرانی حجاب و پوشش بوده است. تاریخ بیحجابی در این کشور به دو نفر میرسد، اول قرهالعین بهایی بوده که با بیحجابی مردم را به بهاییت دعوت میکرده است و دوم رضا خان قلدر که سال ۱۳۱۳ طی ده روز سفر به ترکیه زیر و بم دینستیزی را به او آموختند.
آیت الله خاتمی ادامه داد: اولین چیزی که به رضا پهلوی آموختند این بود که برای پیشرفت باید حجاب برداشته شود، او نیز به عنوان نوکر بیگانگان به کشور آمد و به این دستور آنها عمل کرد و فاجعه گوهرشاد را رقم زد. این تاریخچه بیحجابی در این کشور است. اما تاریخچه حجاب قرآن و حضرت فاطمه زهرا (س) است.
خطیب نماز جمعه تهران تأکید کرد: حرف من به بیحجابها این است که کدام یک را میپسندند؟ تاریخ رضا خان بیدین و یک فرد بهایی را میپسندند یا تاریخ قرآن کریم و حضرت فاطمه را؟
وی عنوان کرد: مورد بعد این است که امروز مسئله حجاب از موضوعی فرعی گذشته و به موضوع اصلی تبدیل شده است. هر دولتی که میخواهد عناد خود را با اسلام نشان دهد به چادر و حجاب مسلمانان دشمنی میکند و هر دولتی که میخواهد دوستی خود با اسلام را نشان دهد به حجاب بها میدهد. لذا حجاب مسئله فردی نیست بلکه مسئله اصلی در جهان اسلامی است.
خاتمی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۴ مصوبه بسیار خوبی را داشت که بیش از ۳۰۰ ماده است و برای ۳۲ دستگاه در نظر گرفته شده است. رئیس جمهور اخیراً این مصوبه را ابلاغ کرده است، اجرای این مصوبه تاثیر خوبی بر گسترش حجاب خواهد داشت.
اقدام خودسرانه برای مقابله با بیحجابی، خلاف شرع است
خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: مبارزه با منکر بیحجابی باید کاملاً قانونی باشد، مقابله با بیحجابی به صورت خودسر و غیرقانونی خودش نوعی منکر به شمار میرود چراکه موجب هرج و مرج خواهد شد. اقدام خودسرانه برای مقابله با بیحجابی هم خلاف شرع است و هم صد در صد ضد حجاب است.
وی اظهار کرد: چه بسا دامن زدن به این هرج و مرج توسط خود بیحجابها صورت میگیرد، باید مراقب بود. اقدام نادرست و خودسرانه چنین افرادی برای مقابله با بیحجابی فرصت شایسته برای این موضوع را از بین بردند. کار خودسرانه در نظام جمهوری اسلامی ممنوع و خلاف شرع است.
خاتمی گفت: حجاب را قانون اجباری نامیدن مغلطه است. همه جای دنیا قانون دارد و مردم به قانون احترام میگذارند و آن را با پسوند اجبار خراب نمیکنند. هیچکس به ایستادن پشت چراغ قرمز قانون ایستادن اجباری نمیگوید. این یک قانون است که برای سامان یافتن جامعه باید برقرار شود. نفس واژه حجاب اجباری برای تخریب آن است، حجاب یک حکم شرعی است.
خطیب نماز جمعه تهران متذکر شد: در بیحجابی سه گروه گناهکار هستند؛ اول کسانی که خودشان بیحجابی میکنند چرا که این کار ضربه زدن بر امنیت روانی جامعه و خیانت به مردم است. دوم نهادها و کسانی که بستر چنین گناهی را فراهم میکنند و سوم، کسانی که بیحجابی را تشویق میکنند. این گناه بزرگ را کار قشنگ نامیدن یعنی رضایت دادن به این گناه. کسی که بیحجابی را تشویق کند خودش نیز در آن گناه شریک است.
وی با اشاره به روز ۱۸ تیر سالروز کودتای نافرجام آمریکایی در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان، تصریح کرد: در این کودتا با تمام قدرتهای استکباری دنیا هماهنگ شده بود که تا دولت کودتا بر سر کار آمد مورد تایید قرار بگیرد. اما به عنایت خداوند تنها یک ربع تا آغاز کودتا مانده تمام کودتاچیان دستگیر شدند. این لطف خدا بود که همراه انقلاب بوده و خواهد بود. اگر ما شأن بندگی را به جا بیاوریم خداوند همان خدای سالهای اوایل انقلاب است.