دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طی ده سال آینده نسل‌های دوم و سوم جایگزین نسل اول می شوند، ولی آنها را برای این رویداد آماده نکرده‌ایم و اکنون انتقال تجارب مدیریتی را به فرماندهان آینده سپاه پیگیری می‌کنیم تا خلا مدیریت ایجاد نشود.

به گزارش مرور نیوز، محسن رضایی صبح جمعه هشتم بهمن 95 طی سخنانی در سومین همایش تخصصی ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نجما) در مشهد، اظهار کرد: مدیریت اسلامی جامعه، جمعی سازی کارآمد و موثر و ارزشی امور و افراد در رسیدن به اهداف معین و در جهت جلب رضایت خدای متعال است.
وی ادامه داد: تخصص بنده اقتصاد است، مدیریت را تجربه کرده‌ام و از زاویه تجربه و مطالعات مدیریتی به آن نگاه می‌کنم. به خصوص که اقتصاد هم نوعی مدیریت است، علم مطالعه رفتار عقلایی تصمیم گیران اقتصادی است و علمی نزدیک به مدیریت محسوب می شود.
این استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به ضرورت جایگزینی نسل سوم و چهارم انقلاب با نسل اول و دوم که مدیریت اسلامی را به طور تجربی وارد اداره کشور کرد، افزود: با نظر مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین انتقال تجارب مدیریتی را به فرماندهان آینده سپاه پیگیری می‌کنیم تا امر کادر سازی متوقف نشود و با خلا مدیریتی مواجه نشویم.
رضایی با اشاره به نقشه جامع مدیریت اسلامی گفت: در این سند نکات مثبت فراوانی وجود دارد. به مدیریت از دو زاویه نگاه کرده‌ام و با تجربیات خود، سعی کردم به مدیریت اسلامی نگاهی تئوریک داشته باشم. دو خلا جدی در این سند دیده می شود. نخست ضعیف بودن بعد اجتماعی آن است. این سند نهایتا به یک فردگرایی اسلامی منتهی می شود. مساله و مفهوم تعامل در مدیریت در آن کمرنگ دیده شده و خوب است که این سند محدود و مشخص شود که کاربرد آن چیست. این نقشه برای پژوهش در مدیریت اسلامی و کادر سازی خوب است اما نمی تواند مدیریت اسلامی را در بنگاه ها و کشور اجرایی کند و خوب است گام به گام جلو برویم. در نگاه اول با تعریف مرسوم مدیریت دو سه مقوله اساسی وجود دارد که با کالبد شناسی در علوم آکادمی ها می توان به آنها دست یافت. نخست موضوع فرایندی بودن مدیریت است. دوم هدفمندی و سوم مفیدیت و بهبود سازی است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در بسیاری از تعاریف مدیریت بر انجام امور به دست دیگران تاکید شده که یک مفهوم تعاملی بین مدیر و دیگران است. مبنای این مفهوم می تواند نفوذ معنوی و عقلانی یا مبادله مالی و یا تعامل روانی باشد. مدیریت با هر یک از این تعاملات مجموعه ای از فعالیتهاست که فرایندی راشکل می دهد. به تاثیر مدیر بر دیگران و کاری که دیگران دو آن گروه انجام می دهند و رابطه این دو فرایند تعاملی گفته می شود. انجام کارها به دست دیگران، یک فرایند تعاملی است. هماهنگ سازی هم نوعی از تعامل است.
وی تاکید کرد: هدفگذاری در جهت معین بعد دیگر امور مدیریتی است. هدف بین مدیر و دیگران ممکن است واحد و گاه متفاوت باشد و با یک قرارداد مشخص شود. سومین مساله، کارآمدی و بهره وری است که من به آن مفیدیت گفته ام. اینها در کنار هم در گروه ها شکل می گیرد. در نگاه دوم به مفهوم محوری مدیریت می پردازیم.محور کار است یا خود انسان؟ تعاریف سنتی مدیریت محور اداره امور را کار می داند اما مدیریت درتعریف جامع کار و جامعه را با هم در بر می گیرد، چرا که اتحاد بین اینها اهمیت دارد.

رضایی با بیان اینکه مدیریت جامعه، جمعی سازی کارآمد و موثر امور و افراد در رسیدن به اهداف معین است، افزود: فرایند تعاملی به این تعریف نزدیک‌تر می‌شود و انسان‌ها را در متن مدیریت می‌بینیم. این که در میانه نبرد، فردی از حضرت امیر(ع) در مورد خداوند سوال می‌کند و مولای متقیان پاسخ شبهه را می‌دهد، حاکی از آن است که مردم موضوعیت دارند. از این دو نگاه، مدیریت اسلامی، یک فرایند تعاملی بر مبنای نفوذ معنوی و عقلانی است و یکپارچگی را با تدبیر در امور فراهم می کند. مدیریت اسلامی، جمعی سازی کارآمد، مفید و ارزشی انسان‌ها در جهت مقصد نهایی است که همان رضایت خداوند متعال است.


رضایی ادامه داد: ما در تعاریف خود از مدیریت اسلامی باید مردم و انسان ها را در کنار تعامل و مشورت در نظر بگیریم و این‌ها از تاکیدات اسلامی است.


فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس همچنین گفت: در تجربه دفاع مقدس تا برادرانمان را قانع نمی کردیم، دست به عملیات نمی‌زدیم. فرماندهان در عملیات‌های مختلف از جمله عملیات فاو، چالش و مخالفت می‌کردند و در کنار هم رفع کاستی می کردیم. فرماندهان برای بهبود کار دلسوزانه مخالفت و تعامل می کردند و نتیجه می‌گرفتیم؛ چرا که آزادگی و اجازه مشارکت دادن در متن مدیریت اسلامی است.