یک منتقد سینما گفت: فیلم ملاقات خصوصی توانسته به ژانر ملودرام نزدیک شود و مولفههای این ژانر را در خود داشته باشد.
به گزارش مرور نیوز، سعید هاشمزاده، مجری برنامه در برنامه «سینما فرهنگ» رادیو فرهنگ در مقدمهای درباره فیلم «ملاقات خصوصی» گفت: سال گذشته که فیلم «ملاقات خصوصی» در برج میلاد به نمایش درآمد، ما شاهد یک فیلم استاندارد در قالب درام عاشقانه بودیم. ما جسارت فیلمساز را برای بردن دوربین در داخل زندان بسیار تحسین کردیم.
هاشمزاده درباره عوامل تولید فیلم و بازیگران ادامه داد: این فیلم را آقای امید شمس به عنوان اولین فیلم بلندش ساخته و فیلمنامه را بهمن ارک و علی سرآهنگ نوشتند. بازی بازیگران بسیار مورد تحسین قرار گرفت و پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا به خوبی از پس نقش برآمدند و شخصیتهای قابل باوری را روی پرده سینما به نمایش گذاشتند. همچنین، ما در این فیلم شاهد رابطه عاشقانه در متن و خارج از زندان هستیم.
شهرزاد امیر شاهکرمی، منتقد سینما درباره فیلم «ملاقات خصوصی» که در جشنواره فجر سال گذشته به نمایش درآمد، گفت: برای من این فیلم به نسبت فیلمهایی که در جشنواره دیدم، بهترین فیلم بود. «ملاقات خصوصی» توانسته به ژانر ملودرام نزدیک شود و مولفههای ژانر را در خود داشته باشد.
امیر شاهکرمی ادامه داد: در ژانر ملودرام مثلثی به نامهای اخلاق، خانواده و احساس داریم که جزو مولفههای ثابت این ژانر است. معمولاً در ژانرهای ملودرام شخصیتهای زن محوریت دارند و کنشگر هستند. خانم ایزدیار در نقش پروانه برای رهایی خانوادهاش از زندان دست به کنشی میزند که آن کنش در ساحت اجتماعیاش غیرقانونی است. پروانه برای نجات خانواده و همسرش، خودش را به ورطه نابودی میکشاند.
این منتقد سینما با بیان اینکه این فردیت زنانه که با عشق در فیلم «ملاقات خصوصی» نشانهگذاری شده است، یکی از ابعاد مهم ژانر ملودرام است، توضیح داد: به نوعی بعد احساسی درام هم شکل میدهد.
وی در پاسخ به این سوال آیا جسارت امید شمس برای ساخت اولین فیلم بلندش یعنی «ملاقات خصوصی» جزو امتیازات این فیلم محسوب میشود، توضیح داد: علیرغم اینکه فیلم تا حدودی در پایانبندی دچار چند پایانبندی شده بود و ما احساس میکردیم حضور هوتن شکیبا در شمال پایان فیلم است؛ ولی کارگردان در انتخاب موضوع به عنوان فیلم اول جسارت را داشته است.
امیر شاهکرمی در پاسخ به این سوال که آیا خانم ایزدیار همیشه با انتخاب تکراری نقش یک دختر فرودست را بازی میکند که میخواهد دست به کنش بزند و یکجاهایی با شکست یا پیروزی مواجه میشود، بهنظر شما این انتخاب تکراری نیست، توضیح داد: من فکر میکنم نقش پروانه برای پریناز ایزدیار در ادامه نقش او در «ابد و یک روز» است. شاید طنینی از این شخصیت را در «سه کام حبس» از خانم ایزدیار دیده بودیم.
این منتقد سینما خاطرنشان کرد: در فیلم «ابد و یک روز» خانم ایزدیار منفعل است و بیشتر به آن قشر تعلق دارد. این بازیگر در فیلمهای «سه کام حبس» و «ملاقات خصوصی» از قشر موردنظر آقای روستایی فاصله گرفته و این دو شخصیت بیشتر به هم نزدیک هستند.