عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب در مورد تفاوت روز عاشورا در تقویم ایران و عراق گفت: محل اختلاف در رویت هلال ماه زمانی اتفاق می‌افتد که تعدادی از مراجع تقلید معتقد به رویت با چشم غیرمسلح هستند، وقتی برخی مراجع تقلید به ابزار برای مشاهده ماه معتقد نیستند تفاوت در روزهای ماه به وجود می‌آید و امسال در مورد عاشورا نیز این موضوع رخ داد.

به گزارش مرور نیوز ،  عاشورا امسال در تقویم شمسی و قمری با یک روز اختلاف بین ایران و عراق برگزار شد. اما سوال اینجاست که چرا عاشورا به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ تشیع در یک روز برگزار نشود.

از این رو به سراغ سیدمحسن قاضی میرسعید -پژوهشگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب - رفته‌ایم تا متوجه دلیل این تفاوت تقویمی شویم.

پژوهشگر هلال ماه با بیان اینکه در تمام پهنه ایران اول ماه محرم با ابزار قابل مشاهده بوده است، اظهار کرد: اگر شما در بهترین مناطق کوهستانی و به دور از آلودگی و غبار هم حضور پیدا می‌کردید امکان رویت ماه با چشم غیرمسلح را نداشتید. در این شرایط حکم حکومتی می‌گوید اگر ماه با ابزار قابل رویت باشد اول ماه را باید اعلام کرد.

وی ادامه داد: در عراق نیز رویت هلال ماه در مناطق غربی این کشور اوضاع بهتری داشت، در واقع بخش غربی عراق در جایی می‌افتاد که شما می‌توانستید با چشم غیرمسلح ماه را ببینید. اما بخش شرقی همچون بغداد، موصل، کرکوک و... که به ایران نزدیک هستند ماه با چشم غیرمسلح قابل رویت نبود.

میرسعید خاطرنشان کرد: معمولا اهل تشیع عراق به فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی تبعیت می‌کنند و ایشان قائل به چشم غیرمسلح هستند. لذا چون برای ایشان هلال ماه با چشم غیرمسلح محرز نشد بنابراین هلال ماه ذی‌الحجه از سوی این مرجع عالی‌القدر در عراق ۳۰ روزه اعلام شد.

عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه تقویم شمسی یکی از دقیق‌ترین تقویم‌های جهان به شمار می‌رود، ابراز کرد: در ارتباط با تقویم شمسی باید گفت ما دارای یک تقویم بسیار معتبر هستیم که تمام پدیده‌های از جمله اعتدال بهاری، انقلاب تابستانی، اعتدال پاییزی و انقلاب زمستانی را در خود جای داده است.

وی افزود: اما آنچه همیشه محل اختلاف بوده است تطبیق ماه‌های قمری است‌ که نیازمند رویت هلال ماه است، در مورد رویت هلال ماه محرم موضوع متفاوت است، مثلا در مناطق شرقی دنیا مثل اندونزی با وجود ابزار به سختی ماه قابل رویت بود ولی مثلا در مناطق دیگر جهان اسلام مثل الجزایر و مراکش این هلال با چشم غیرمسلح به راحتی قابل رویت بود.

عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: محل اختلاف در رویت هلال ماه زمانی بیشتر می‌شود که تعدادی از مراجع تقلید معتقد به رویت با چشم غیرمسلح هستند، البته تعدادی از مراجع استفاده از ابزار را قبول کرده‌اند، وقتی برخی مراجع تقلید به ابزار برای مشاهده ماه معتقد نیستند تفاوت در روزهای ماه به وجود می‌آید، برای مثال شما تصور کنید که قرار است یک‌ کتاب را مطالعه کنیم و به خاطر ضعیف بودن چشمان‌مان نیازمند زدن عینک خواهیم بود چرا عینک می‌زنیم برای اینکه بتوانیم متن کتاب را بهتر بخوانیم. پس نوشته کتاب برای همه ما ثابت است اما ممکن یک نفر با عینک و دیگری بدون عینک بتواند آن را مطالعه کند.

از اوایل دهه ۸۰ تمام ماه‌های رمضان و شوال ایران درست بوده است

میرسعید بیان کرد: حالا جدای از موضوع عاشورا در مواردی همچون ماه رمضان کار سخت‌تر هم می‌شود، در گذشته‌های دور در عربستان در زمان عیدفطر به یکبار خورشید گرفتگی رخ داد، این بدان معناست که وقتی روز قبل هنوز مقارنه انجام نشده است چگونه شما می‌توانید عید فطر اعلام کنید؟

وی ادامه داد: براساس تقویم ام‌القرا عربستان، اگر مقارنه اتفاق افتاده باشد و خورشید در مکه معظمه غروب کند و ماه بعد از غروب خورشید حتی دو دقیقه بالای افق باشد، فردا اول ماه است و این با مسائل علمی رویت هلال ماه در تضاد است.

پژوهشگر هلال ماه در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب با توجه به مسائل روز و تکنولوژی جدید در جهان رویت هلال ماه با ابزار را تایید کرده‌اند. به همین دلیل از دهه ۸۰ تا به امروز ماه‌های رمضان و شوال در ایران به درستی اعلام شده است.