رضا کیانیان در سمینار بین‌المللی «تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر‌دولتی» سیستم آموزشی و شیوه پذیرش دانشگاه آزاد را یک فاجعه توصیف کرد. مسعود دلخواه نیز دانشگاه آزاد را دستگاه جوجه‌کشی معرفی کرد.

به گزارش مرور نیوز، روز گذشته سمینار بین‌المللی «تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر‌دولتی» با حضور مسعود دلخواه و رضا کیانیان در دومین پنل با موضوع رابطه تئاتر خصوصی و دانشگاه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد. این نشست با جدال‌هایی میان کیانیان و دانشجویان حاضر در سالن همراه بود. کیانیان با بیان آنکه دانشجوی لیسانس حق ندارد در زمان دانشجویی کار حرفه‌ای کند با مخالفت دانشجویان و چند مهمان خارجی مواجه شد. دلخواه نیز برخی را متهم کرد با داشتن پول می‌توانند در فضای خصوصی اثری در قالب حرفه‌ای روی صحنه برند.

دلخواه، استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر با بیان آنکه تئاتر غیردولتی در مقابل تئاتر دولتی قرار می‌گیرد، گفت:‌ همواره برنامه آموزشی دانشگاه‌ها براساس تئاتر دولتی ریخته و پلی میان دانشگاه و سالن زده شده است.

وی با اشاره به اینکه در طول چند سال اخیر جریان تئاتر خصوصی بدون ضابطه آغاز شده است، اظهار داشت: باید دید چه چیزهای تئاتر خصوصی آزار می‌دهد و چه چیزی محاسن آن است. تئاتر خصوصی اتفاق خوبی است. بخش سنگینی از بار فرهنگ را می‌تواند بردارد؛ اما مشکل آنجاست که هدف فراموش می‌شود.

مسعود دلخواه: مثل دانشگاه آزاد 500 دانشجو نگیریم که شبیه دستگاه جوجه‌کشی شود

دلخواه ادامه داد: تئاتر خصوصی مثل قارچ رویده است و قانون و ضابطه‌ای ندارد. برخی از این عدم قانون بهره می‌برند که می‌تواند هم هنرمند باشد و هم سالن‌دار. وی سپس در انتقاد از نظام دانشگاهی گفت:‌ هیچ دانشگاهی به تعداد فارغ التحصیلان خود نمی‌تواند افتخار کند و اگر افتخاری برای دانشگاه باشد به تعداد فارغ التحصیلان دارای شغل است و ما این را هیچگاه نمی‌شنویم یک ضابطه‌گری در پذیرش دانشجو وجود دارد. چیزی به اسم مدیریت هنری وجود ندارد و اگر هم رشته‌ای به وجود آید کسی برای تدریس نداریم.

وی پیشنهاد داد وزارت فرهنگ کسانی را برای تحصیل مدیریت هنری بورس کند؛ چرا که علاوه بر نبود این رشته در ایران، تماشاخانه‌ها نیز چیزی درباره مدیریت هنری نمی‌دانند. دلخواه سپس تلنگری به دانشگاه آزاد زد و گفت مثل دانشگاه آزاد 500دانشجو نگیریم که شبیه دستگاه جوجه‌کشی شود.

 

دلخواه در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: ما بحران آموزشی داریم و می‌توانیم یک ماه بدون خوابیدن درباه‌‌اش حرف بزنیم. معلوم نیست مدرسان تئاتر چه کسانی هستند. وضع به جایی رسیده اس که در خیابان ولیعصر از کسی بپرسم شغلت چیست، اگر بگوید مدرس تئاتر تعجب نکنم.

وی به آمریکا، محل تحصیل خود اشاراتی داشت که طبق گفته‌هایش در مقطع لیسانس دانشجویان تئاتر واحدهایی چون نورپردازی، کامپیوتر و ... می‌گذراند تا با کارهای تئاتر آشنا شوند و از ترم دو به تئاتر حرفه‌ای معرفی می‌شوند تا پشت‌صحنه را بشناسند.

دلخواه با اشاره به ظرفیت تئاتر خصوصی و نیازمندی درک آن گفت: در مواجه با سالن‌های مختلف با ضوابط مختلف روبه‌رو هستیم. با پول بیشتر می‌شود در تئاتر خصوصی کار را جابه‌جا کرد. امروز هر کسی می‌تواند کارگردان تئاتر شود؛ چون پول دارد.

رضا کیانیان: سیستم آموزش کاری می‌کند که دانشجو دستش جلوی دولت باشد

رضا کیانیان در این نشست با انتقاد از سیستم آموزشی گفت: آموزش در کشور بر پایه آموزش دولتی است و کاری می‌کند که دانشجو دستش جلوی دولت باشد. کاری می‌کند بی‌دست و پا شد. سیستم آموزشی ما دانش آموزان را فرمانبردار و در نهایت کارمند تربیت می‌کند همین‌ها هستند که بعدها به سیستم دولتی رجوع می‌کنند.

رضا کیانیان با اشاره به اینکه آموزش تئاتر در ایران دولتی است گفت: زمانی که دانشجو از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شود دستش در برابر دولت دراز می‌شود یا دوست دارد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استخدام شود.

وی در ادامه به وجود تئاتر خصوصی در پیش از انقلاب پرداخت و گفت ما چند جریان تئاتری داشتیم. تئاتر خصوصی پیش از انقلاب وجود داشت و این تئاتر در لاله‌زار معمولاً اجرا می‌شد که تئاتر روشنفکری محسوب می‌شد. اکثر این افراد درگیر فعالیت‌های سیاسی بودند در هر صورت دستشان به سوی دولت دراز نبود؛ اما به تدریج به خاطر نوع حکومت پدرسالارانه در ایران تئاتر به سمت دولتی شدن پیش رفت و امروزه تئاتر لاله‌زار داریم که بیشتر به سمت تئاتر طنز و سطحی پیش رفته است.

 

کیانیان نیز به انتقاد از دانشگاه آزاد پرداخت و گفت: دانشگاه آزاد فرق دارد و قصدش این بود که بیکاری را از دیپلم به لیسانس به تأخیر بیاندازد. اکنون هم دانشگاه آزاد دکتر بیکار تحویل می‌دهد؛ چون دانشگاه آزاد است و سالانه هزار فارغ التحصیل تئاتر بیکار داریم که اینها به صف بیکاران تئاتر اضافه می‌شوند.

این بازیگر تئاتر با ذکر خاطره‌ای از دوران مدرسه فرزندش گفت: این سیستم از دبستان پایه‌گذاری می‌شود. در دبستان بچه را فرمانبردار تربیت می‌کنند. تربیت می‌دهند گوش دهند تا نظر دهند. در سیسنم آموزش معلم نمی‌گوید آفرین چه سؤال خوبی است. بچه مجبور است درس بخواند، نه اینکه دلش بخواهد درس بخواند. برنامه درسی تئاتر سال به سال افت می‌کند. بعد از انقلاب سطح اساتید در دانشگاه دچار افت شده است. مدت‌های مدیدی است که سطح علمی زیر صفر است. هنوز حرفه‌های سی‌سال پیش را بلغور می‌کنند.

کیانیان در این نشست به ارائه شیوه تدریس خود در ورکشاپ‌ها نیز اشاراتی داشت که به هنرجویانش می‌آموزد چگونه با مدیران مرتبط با هنر برخورد کنند.

سمینار بین‌المللی «تئاتر و ظرفیت‌های بخش غیر‌دولتی» تا سه‌شنبه 17 اسفندماه در تئاتر شهر با اجرای میزگردهای مختلف و خوانش مقالات داخلی و خارجی برپاست.