دومین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر با تاخیر در نمایش برخی فیلمها و نقص فنی و با حضور چند سلبریتی و نیز بازار داغ سلفی و کمی هم دعوا همراه شد.
به گزارش مرور نیوز، ۳۱ فروردین اگرچه روز دوم سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود اما جمعیت بیشتری به دلیل تعطیلی روز جمعه، به پردیس سینمایی چارسو آمده بودند که در این بین حضور مردم عادی برای دیدن چهرههای سینمایی سبب شلوغی و آشفتگی کاخ جشنواره و هرج و مرج در برنامه ها شد.
در این روز تعداد فیلمهایی که با تاخیر به نمایش درآمد، به نسبت زیاد بود که یکی از دلایل آن بروز نقص فنی بود که از آن جمله میتوان به فیلم «بنفشههای آفریقایی» مونا زندی اشاره کرد. این فیلم نه تنها خودش با ۵۰ دقیقه تاخیر نمایش داده شد، بلکه در میانه نمایش هم به دلیل مشکل فنی برای دقایقی قطع شد با این حال داستان و کیفیت خوب فیلم، تمام تماشاگران را تا پایان نگه داشت.
نکته جالب توجه هم برای تماشای این فیلمِ بخش بازار، حضور مخاطبانی بود که خیلی به ندرت کارت بازار در دست داشتند.
فیلم های مشکل دار
دیگر فیلم مشکلدار روز دوم جشنواره «سراسر شب» فرزاد موتمن بود که اصلا به ساعت نمایش نرسید و این کارگردان گفت که بخشی از مرحله فنی فیلمش تکمیل نشده ولی امکان دارد برای روزهای آینده جشنواره آماده شود.
در چند سال اخیر که جشنواره جهانی از جشنواره ملی جدا شده و رضا میرکریمی دبیر آن بوده، فضای حرفهای و نظم یکی از ویژگیهای بارز آن بوده است؛ ویژگیای که امسال در دومین روز جشنواره با نمایش فیلم ایرانی «هت تریک» رامتین لوافی که پیش از این نمایش داده نشده بود، خدشهدار شد و صدای اعتراض بسیاری را درآورد.
امسال علاه بر کسانی که بلیت خریداری میکنند، طبق اعلام قبلی خبرنگاران هم برای تماشای فیلمها باید بلیت رزرو کنند اما حضور مهمانان زیاد این فیلم و بینظمی ایجاد شده، سبب شد تعدادی از کسانی که در صف طولانی و پرازدحام «هت تریک» ایستاده بودند، موفق به ورود به سالن نمایش نشوند و اعتراض آنها با حضور فاطمه معتمدآریا و شنیدن صحبتهای آنها همراه شد؛ هرچند برخی فرصت طلب هم در همین حین دعوا با معتمدآریا سلفی میگرفتند.
البته نمایش فیلم «هت تریک» فقط با این حاشیه روبهرو نبود، بلکه ورود برخی بازیگرانش از جمله امیر جدیدی و پریناز ایزدیار جمعیتی را به چارسو کشانده بود که از صدای فریاد آنها میشد تشخیص داد فقط برای عکس گرفتن با سلبریتیها آمدهاند و تعدادی از این افراد را هم میشد جلوی پلههای برقی ساختمان به راحتی دید و مشخص نیست آنهایی که در حالت خوشبینانه برای دیدن یک فیلم بلیت خریده بودند، چطور در طبقات برای سلفی گرفتن میچرخیدند و از مجموعه خارج نشده بودند.
جدا از نمایش فیلمها که همچنان فیلمهای ایرانی با استقبال بیشتری روبهرو هستند، بخش ویژهای در دومین روز جشنواره افتتاح شد که آن هم به نمایش تعدادی عکس با مرور ۱۲۰ سال سینمای ایران اختصاص داشت. این عکسها در طبقه ششم پردیس چارسو نصب شده و البته گفته شد که تماشای آنها برای عموم آزاد است و اگر اینطور باشد معلوم نیست فضای جشنواره چگونه قابل کنترل خواهد شد.
ارائه اقلام اطلاعاتی به مخاطبان
در این روز برخی اقلام اطلاعاتی جشنواره از جمله برگه راهنمای پردیس و دفترچه جدول روزانه فیلمها به دو زبان انگلیسی و فارسی در اختیار مخاطبان جشنواره قرار گرفت؛ ضمن اینکه کاتالوگ جشنواره هم به صورت دیجیتالی پیش از این در سایت رسمی جشنواره در دسترس بود.
نکتهای که گاهی میان برخی مخاطبان ثابت چند دوره اخیر جشنواره جهانی فجر شنیده میشود به حرفهای رضا کیانیان (رییس کاخ جشنواره) و توزیع نشریه روزانه کاغذی مربوط میشود؛ چرا که او چند دوره قبل بر توزیع نشدن بولتن و نشریه کاغذی روزانه برای کمک به حفاظت از محیط زیست تاکید کرده بود ولی امسال نه تنها نشریه روزانه کاغذی چاپ میشود بلکه دوهفتهنامه (سینما) هم که دوره جدیدش به شماره سه رسیده و قیمت فروش هم دارد در جشنواره توزیع میشود.
از دیگر نکات قابل اشاره روز دوم جشنواره نشست خبری بازیگر سرشناس ایتالیایی فرانکو نرو بود که با وجود طولانی بودن، مطرح نشدن سوالات خوب اعتراض و گله برخی را پس از نشست به دنبال داشت؛ این نکته بار دیگر فقر اطلاعاتی عدهای که به عنوان خبرنگار سینمایی در این جلسات حضور پیدا میکنند را نشان داد که در کنار تعدادی دیگر از منتقدان به جشنواره جهانی فقط به عنوان یک دورهمی سالانه نگاه میکنند.
از چهرههای این روز جشنواره هم به رضا بابک، رامبد جوان، صابر ابر، امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، علیرضا قاسم خان (مدیرعامل موزه سینما)، مرضیه برومند، فرهاد توحیدی، شقایق فراهانی، سیروس الوند، میترا حجار و مرتضی رزاق کریمی میتوان اشاره کرد.