عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره فجر در بخش مجسمه، معاصر و به روز بودن آثار را از جمله مباحث اصلی در انتخاب آثاری که این روزها در بخش طوبای زرین یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش درآمده است، دانست.
به گزارش مرور نیوز، بیژن غنچه پور عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره فجر در رشته مجسمه درباره کیفیت آثار در این دوره از جشنواره در رشته مجسمه گفت: تمام تأکید ما در این دوره بر ارتقای سطح کیفی آثار بود بر همین مبنا نیز تمام تلاش خود را به کار بردیم. نحوه نگاه هیئت داوران در این دوره بر رشد سطح کیفی آثار متمرکز بود. سعی کردیم در این راستا، آثاری را که به روزتر هستند مورد توجه قرار دهیم البته در بخشهای بعدی مباحثی چون خلاقیت و موضوعاتی چون: ساخت، هندسه، ایده اثر، ارجاعات و ... را مد نظر قرار دادیم البته اولویت اصلی همانطور که گفتم، به روز بودن آثار در این بخش بود. این نگاه را امروز در میان آثار برگزیده می توانید پیدا کنید.
او مجسمه سازی مدرن را دارای تکثر نگاه دانست و گفت: مجسمه سازی معاصر چند نشانه بارز دارد که به لحاظ تاریخی از مجسمهسازیهای پیش از این متمایز میشود زیرا در بحث هنر مدرن یا هنر کلاسیک، مباحثی مانند تکثر و امثال آن موجود نبود و مجسمه یک شی قدرتمند واحد به شمار میآمد که در جای خود با فرم اثرگذار جلوه میکرد اما امروزه در مجسمه سازی معاصر بحث تکثر نظرات اهمیت دارد.
غنچه پور خاطر نشان کرد: در هنر معاصر، آثار با چیدمان خود در فضا و با گرایش هنر مدرنیستی متفاوت جلوه میکنند بنابراین به نظر من مهمترین شاخصه مجسمه سازی معاصر که آن را از گذشته متمایز میکند، بحث تکثر نگاههاست که باید به آن توجه کرد.
او جشنواره فجر را دارای جایگاه مهمی در عرصه هنر دانست و گفت: من معتقدم که جشنواره فجر به نوعی در میانه راه ایستاده است. به این معنا که مجسمه سازی در حوزه تخصصی جایگاه رویدادی، مانند دوسالانه مجسمه سازی را ندارد اما از سوی دیگر نسبت به سایر فستیوالها و جشنوارهها از سطح بالاتری برخوردار است بنابراین به نظر من جشنواره در حد وسط قرار دارد.
عضو هیئت داوران یازدهمین جشنواره فجر در بخش مجسمه ادامه داد: به طور حتم جشنواره فجر تا اندازه زیادی در رشد هنری مؤثر است البته میتوان کیفیت و انتظارات هنرمندان از این رویداد را ارتقاء دارد زیرا هنوز با جایگاه ایده آل فاصله داریم.
غنچه پور تفکیک رشتهها در این دوره از جشنواره را گامی مثبت خواند و گفت: تفکیک رشتهها امری ناگزیر است زیرا یک از مسائل این است که هر مدیا در کنار سایر بخشها، امکان نمایش ندارد. به عنوان مثال طبیعی است که مجسمه سازی در کنار سفالگری و هنرهای جدید دیده شود و یا تصویرسازی، نقاشی و کاریکاتور در یک دسته بندی قرار گیرند زیرا این تفکیکها حاصل ماهیت رسانهای این هنرهاست و این درست است که این آثار در کنار یکدیگر دیده و قضاوت نشوند و تفکیکی وجود داشته باشد.
او درباره حضور گالریها در این دوره از جشنواره بیان کرد: حرفهایترین هنرمندان ما، معمولاً با گالریها در تماس هستند. این در حالی است که اغلب هنرمندان، در حالت عادی ممکن است، در فستیوالها و دوسالانهها شرکت نکنند بنابراین حضور گالریها امکان حضور هنرمندان حرفهای را فراهم میکند که قطعاً جشنواره را نیز به سمت رشد کیفی سوق خواهد داد.
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی تا پانزدهم اسفند برپاست. در این جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را عهده دار هستند.