مخاطبان می‌توانند با مشاهده و بررسی نمونه‌های تصاویر و اطلاعات مربوط به کالاها، به مقایسه مدل‌های مختلف پرداخته و بر مبنای نوع نیاز خود، به انتخاب و خرید محصول مورد نظر یا دریافت خدمات موجود اقدام‌ نمایند. در این مطلب، به معرفی کاتالوگ پرداخته و ویژگی‌های این ابزار تبلیغاتی را شرح می‌دهیم.

به گزارش مرور نیوز، کاتالوگ از ابزارهای کاربردی برای بازاریابی و تبلیغات موثر است. توجه به کیفیت ابزارهای تبلیغاتی در سازمان‌دهی برندینگ و ایجاد فضای رقابتی مناسب تاثیر بسزایی دارد. افزایش کیفیت طراحی و چاپ کاتالوگ‌ و سایر ابزارهای تبلیغاتی به ایجاد بستر مناسب برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل کمک می‌کند. در طراحی کاتالوگ می‌توان همه اطلاعات ضروی مرتبط با محصولات و خدمات را به صورت پکیجی همه جانبه، با توجه به نوع نیاز مشتریان به آن‌ها ارائه نمود. به این ترتیب مخاطبان می‌توانند با مشاهده و بررسی نمونه‌های تصاویر و اطلاعات مربوط به کالاها، به مقایسه مدل‌های مختلف پرداخته و بر مبنای نوع نیاز خود، به انتخاب و خرید محصول مورد نظر یا دریافت خدمات موجود اقدام‌ نمایند. در این مطلب، به معرفی کاتالوگ پرداخته و ویژگی‌های این ابزار تبلیغاتی را شرح می‌دهیم.

 

کاتالوگ

هر آنچه که از کاتالوگ باید بدانید

کاتالوگ یا دفترچه‌ای متشکل از مجموعه برگه‌های متصل و مرتبط با یکدیگر است که در آن محتواهایی شامل تصاویر، متون، جداول و ... درج شده است. با استفاده از اطلاعات درج شده در کاتالوگ‌ها می‌توان محصولات و خدمات مربوط به کسب و کار را به مخاطبان معرفی نمود.

کاتالوگ‌ها غالبا در ابعاد استاندارد A4‌ و A5 به چاپ می‌رسند. در فرایند برندسازی استفاده از ابزارهایی نظیر کاتالوگ‌ها، تصویر و پیش زمینه مناسبی از نوع محصولات و خدمات را در ذهن مخاطبان ثبت می‌کند. کاتالوگ‌ها می‌توانند جزئیات مرتبط با نوع خدمات یا اطلاعاتی کسب و کار و شرکت را به شکل طبقه بندی شده و در قالب فهرستی مدون در اختیار مخاطبین قرار دهند.

 

اهمیت استفاده از کاتالوگ

با استفاده از کاتالوگ‌ها می‌توان به شرح طلاعات ضروری پرداخت و ارتباطی موثر میان کسب و کار و مشتریان ایجاد کرد. در طراحی و چاپ کاتالوگ می‌توان اطلاعات و جزئیات مربوط به نوع محصولات و خدمات را در چند صفحه مجزا قرار داد تا بررسی هر یک از آیتم‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر برای مخاطبان تسهیل شود. کاتالوگ می‌تواند در حکم یک بروشور یا کتابچه راهنما، اطلاعات مربوط به نحوه استفاده از خدمات، مصرف داروها یا به کارگیری ابزارها را در اختیار مخاطبان قرار دهد. در تهیه کاتالوگ‌‌های تبلیغاتی، توجه به کیفیت طراحی و چاپ تصاویر از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

از عکاسی صنعتی برای افزایش کارایی کاتالوگ‌ها و بازاریابی هر چه بهتر استفاده می‌شود. به همین دلیل است که وضوح و کیفیت تصاویر موجود در کاتالوگ‌ها تاثیری به مراتب بیشتر از عناوین و متون بر ذهن مخاطبان خواهد داشت.

 

کاتالوگ1

جایگاه کاتالوگ در دنیای تبلیغات

کاتالوگ‌ها جزء‌ مهم‌ترین ابزارهایی هستند که در پیاده‌ سازی ساختار و فضای مناسب جهت تبلیغات بهینه و کارآمد اعمال اثر می‌کنند. کاتالوگ‌ها کمک می‌کنند تا به جای به همراه داشتن تعداد زیادی از عکس‌ها و نمونه کارها برای ارائه به مشتریان، از دفترچه‌ای محتوی اطلاعات کامل استفاده کنید. به این شکل می‌توان تصاویر محصولات و شرح خدمات خود را با ظاهری آراسته و به صورت طبقه بندی شده در اختیار مخاطبانتان قرار دهید. راهنمای کاتالوگ به مخاطب کمک می‌کند تا به راحتی و در سریع‌ترین حالت برای جستجوی موارد دلخواه بپردازد.

در بیان کلی این دفترچه‌ها پل ارتباطی میان تبلیغات و مصرف کنندگان هستند تا انتقال پیام به آن‌ها موثر واقع شود. مشاهده تصاویر و اطلاعات درج شده در کاتالوگ این امکان را به مخاطبان می‌دهد که بتوانند این داده‌ها را در ذهن خود ثبت نمایند. اهمیت به طراحی، چاپ و استفاده از اطلاعات کلیدی در تهیه کاتالوگ‌ها به ایجاد نتیجه هر چه مناسب‌تر خواهد انجامید.

ویژگی‌های یک کاتالوگ خوب

ویژگی‌ها و خصوصیات یک‌ کاتالوگ مناسب و کاربردی به شرح زیر است:

  • برخورداری از وزن و ابعاد مناسب برای حمل آسان

  • برخورداری از تصاویر باکیفیت و متون مفهومی

  • امکان انتقال اطلاعات به مخاطب در کوتاه‌ترین زمان

  • امکان ارائه اطلاعات بدون واسطه

  • ارائه طلاعاتی کامل‌تر از بروشورها، پوسترها، تراکت‌ها و ...

  • و ‌...

نتیجه گیری

ایجاد تبلیغات موثر و بهره‌گیری از ابزارهای تبلیغاتی کارآمد، مستلزم پرداخت هزینه‌های گوناگون است. با این وجود طراحی و چاپ کاتالوگ روشی بهینه و مقرون به صرفه جهت جلب توجه مشتریان و افزایش نرخ فروش محسوب می‌شود. قیمت کاتالوگ‌ها با توجه به کیفیت برگه، کیفیت چاپ، نوع طراحی، ابعاد، تیراژ، تعداد صفحات و ... متفاوت خواهد بود. با این وجود می‌توان برای صرف هزینه، زمان و انرژی کمتر و در عین حال استفاده از مزایای بیشتر، به جای مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی، به سفارش آنلاین کاتالوگ از طریق سایت تیم گرافیک اقدام نمایید.

تیم گرافیک، یکی از بهترین مجموعه‌ها در زمینه طراحی و چاپ انواع کاتالوگ‌های تبلیغاتی است که تا به امروز توانسته نمونه‌های بسیار موفقی را عرضه کند.