هرگز از بیت‌المال استفاده نمی‌کرد. از نزدیکانش نقل شده که وقتی به منزلش رفتند، دیدند که بسیار سرد است، وقتی علت را پرسیدند با بی‌میلی و خیلی عادی گفت: «چند روزی است که نفت نداریم.» و این در حالی بود که همه اموال و امکانات جهاد سازندگی در اختیار ایشان بود...»

به گزارش مرور نیوز، سردار شهید محمدحسن کسایی، سال ۱۳۳۰ در شهرستان «مرند» متولد شد. سال ۱۳۵۰برای تحصیل در رشته ادبیات وارد دانشگاه تبریز شد. بعد از گذراندن خدمت سربازی،کار معلمی را انتخاب کرد و اولین جرقه‌های مبارزاتی‌اش در همان زمان زده شد. در جریان مبارزات انقلابی سال ۱۳۵۷ به عنوان نماینده معلمان آذرشهر و ممقان در جلسات مخفی که با حضور شهیدان آیت‌الله قاضی طباطبایی و­ آیت‌الله مدنی برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد. سخنرانی وی در جریان اعتصاب معلمان که همان زمان در روزنامه کیهان آبان سال ۱۳۵۷ در صفحه فرهنگی تحت عنوان «اعتصاب فرهنگیان» به چاپ رسید، خواندنی است.

بعد از پیروزی انقلاب و فرمان امام خمینی(ره) برای تشکیل جهادسازندگی ، شهید کسایی در جهت محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی، جهادسازندگی شهرستان مرند را تشکیل می‌دهد. با این که آن همه به خانواده‌های رزمنده‌ها می‌رسید، خودش هرگز از بیت‌المال استفاده نمی‌کرد. از نزدیکانش نقل شده که وقتی به منزلش رفتند، دیدند که بسیار سرد است، وقتی علت را پرسیدند با بی‌میلی و خیلی عادی گفت: «چند روزی است که نفت نداریم.» و این در حالی بود که همه اموال و امکانات جهاد سازندگی در اختیار ایشان بود...» به گفته همسرش، حتی وقتی روزهای پنجشنبه برای زیارت مزار شهدا به «باغ رضوان» می‌رفت، از دوچرخه استفاده می‌کرد و گاهی هم پیاده می‌رفت... نه تنها از اموال و امکانات بیت‌المال استفاده نمی‌کرد، بلکه هر چه از مال دنیا داشت، در راه خدا انفاق می‌کرد.


شهید محمدحسن کسایی سرانجام 6 اردیبهشت سال 1366 در شلمچه به شهادت رسید. مزار این شهید در گلزار شهدا ی مرند قرار دارد.