«سینما از تک فریمها و موسیقی و سکوت تشکیل شده است. جشنوارههای سینمایی مهم و درجه یک دنیا مانند کن در کنار خود، نمایشگاههای هنرهای تجسمی دارند.»
اینها را سیف الله صمدیان - عکاس، فیلمساز و مدیر بخش رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر-میگوید. او همچنین بیان میکند که رویدادهای بصری و نمایشگاههای هنرهای تجسمی جشنواره سینمایی به نگاه فیلمسازان و دوستداران سینما کمک میکند.
این روزها که اهالی سینما به بهانه جشنواره جهانی فیلم فجر دور هم جمع شدهاند، سه نمایشگاه از هنرهای تجسمی شامل عکس و پوستر نیز در بخش جنبی این رویداد برگزار میشود.
امسال دستاندرکاران سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر نمایشگاه عکسهای آلفرد یعقوب زاده از از نخستین قیام انتفاضه در ۱۹۸۷ تا قیام سال ۲۰۱۵ از فلسطین ، نمایشگاه یکصد و بیست عکس فیلم از یکصد و بیست کارگردان تاریخ سینمای ایران و نمایشگاه پوسترهای سه دوره بخشهای اصلی و جنبی جشنواره جهانی فجر را در کنار دیگر بخشهای این رویداد، تدارک دیدهاند.
صمدیان درباره نمایشگاه عکس آلفرد یعقوبزاده از سه دهه فلسطین که در بخش جنبی این رویداد برگزار شده است، گفت: بسیار خوشحالم جشنواره جهانی فیلم فجر که دبیری هنرمند و خوشفکر دارد، حامی جدی برگزاری این نمایشگاه شد تا چکیدهای از کار بزرگ یک عکاس بزرگ و بینالمللی ایرانی رخداد جهانی سینما دیده شود. آنهم از یک اتفاق خیلی بزرگ در جهان امروز؛ چرا که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم رویدادهای مربوط به فلسطین همیشه جزو اخبار مهم دهههای اخیر بوده است.
او ادامه داد: یک تصویر درست، انسانی و بدون پروپاگاندا از یک اتفاق از عکاسی بیتکبر و با نگاهی هنرمند، به نمایش درآمده است. آلفرد یعقوبزاده «خودش» است! و با نگاهی آزاداندیشانه و مستقل به خبرها و رویدادهای جهان برخورد میکند. در فتوژورنالیسم و عالم خبر، خیلیها را میبینیم که به ساز سازمانها، آژانسها، روزنامهها و کانالهای تلویزیونی خودشان میرقصند. من واقعا نمیخواهم تعریف اغراقآمیزی از شخصیت کاری آلفرد یعقوبزاده بدهم. اما چهار طی دهه آشنایی با او شاهد بودم چگونه کار شرافتمندانه خبری انجام میدهد و هم کمکهای انسانی به اطرافش دارد.
صمدیان اظهار کرد: من خیلی خوشحالم دریچهای باز شد و ۶۰ فریم از دهها فریم او را از این سه دهه فلسطین به نمایش گذاشتیم. هر فریم کارهای او یک سکانس از یک فیلم قوی انسانی است که علاوه بر اینکه محتوای درخشانی از نظر حس دارد و واقعگرایانه بودن تمام لحظاتی که ثبت کرده، از فرم و فوت و فن دقیق عکاسانهای هم بهرهمند بوده است.
مدیر بخش رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر، گفت: من برایم خوشایند بود که این فکر به ذهنمان رسید که در کنار بخش «زیتونهای زخمی» نگاه تصویری دیگری از یک عکاس داشته باشیم. کار کردن در چنین بخشی برای من خوشایند است زیرا تنها سالن سینما هدف نهایی او نیست و رویدادهای بصری و نمایشگاههای هنرهای تجسمی آن به نگاه فیلمسازان، دوستداران سینما کمک میکند.
صمدیان با اشاره به نمایشگاه ۱۲۰ سال سینمای ایران در پردیس چارسو نیز اظهار کرد: همچنین از روز جمعه نمایشگاهی را در پردیس چارسو افتتاح شده است که داستان غریبی از سینمای ایران است و ویژگیهای خودش را دارد. امسال وقتی نام ۱۲۰ سالگی آمد، فکر کردن به آن هم غیرمنطقی بود چه برسد به اجرای آن. اما وقتی در یک فاصله کم با کمک دوستان و بهویژه جمال امید - پژوهشگر و منتقد سرشناس ایرانی- و آرشیو او اقدام به اینکار کردیم نتیجه داد.
او درباره پیام چنین نمایشگاههایی در کنار جشنوارههای سینمایی گفت: پیام این نمایشگاهها این است که سینما یک هنر چند وجهی است، اگر قرار بود در سینما داستان بگوییم به رادیو تبدیل میشدیم. سینما از تک فریمها و موسیقی و سکوت تشکیل شده است. جشنوارههای سینمایی مهم و درجه یک دنیا مانند کن در کنار خود نمایشگاههای هنرهای تجسمی دارند.
مدیر بخش رویدادهای ویژه جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: این موضوع به دبیر و مسوولان یک جشنواره برمیگردد که بخواهند به افرادی که به بهانه سینما دوریکدیگر جمع میشوند چه چیزهایی اضافه کنند. یک نمایشگاه عکس چه آموزشگاه بزرگی است برای عکاسان و فیلمسازان ایرانی که در یک پروسه بحرانی چگونه باید به اطرافتان نگاه کنید.
وی همچنین اشاره کرد پوستر های سه دوره گذشته به نمایش عموم در خواهد آمد