آیت‌الله سید محمد سعیدی گفت: وجود کتابخانه‌ها مانند بزرگراهی برای رشد فرهنگی افراد و گروه‌های اجتماعی بوده و رسالت کتابخانه‌ها آگاهی دادن از میراث فرهنگی و گفتگوهای فرهنگی است.

به گزارش مرور نیوز، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در دیدار با مسوولین کتابخانه آستان مقدس گفت:‌ هدف از ارسال رسولان و انبیای الهی، تعلیم آیات الهی و کتاب آسمانی بوده و در اهمیت کتابخانه همین مطلب که پیامبران الهی دارای کتاب بوده و انبیایی که کتاب مختص به خود نداشته‌اند، بر اساس کتاب پیامبران دیگر به تبلیغ دین مشغول بوده‌اند.

تولیت آستان مقدس افزود:‌ کتابخانه‌ها نقش سازنده و توسعه دهنده فرهنگ نخبگان جامعه و نقش موثر در پویایی فرهنگ و ارتقای اندیشه‌ها دارد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد:‌ کتابخانه‌های عمومی از مظاهر دموکراسی در دنیای جدید بوده و می‌توانند به شکوفایی اندیشه جامعه کنند.

وی با اشاره به اهمیت مساله کتابخوانی و وجود کتابخانه گفت:‌ وجود کتابخانه‌ها به مثابه بزرگراهی برای رشد فرهنگی افراد و گروه‌های اجتماعی بوده و رسالت کتابخانه‌ها آگاهی دادن از میراث فرهنگی و گفت و گوهای فرهنگی است.

آیت‌الله سعیدی با تبیین ضرورت و اهداف کتابخانه‌های عمومی بیان داشت:‌ جلوگیری از بحران هویت و حفظ میراث فرهنگی،‌ بالا بردن و توسعه بخشی به روح و فکر جامعه،‌ فراهم آوردن امکانات پ‍‍ژوهشی و پر کردن اوقات فراغت در جامعه از اهدافی است که باید در جامعه نهادینه شود.

تولیت آستان مقدس با اشاره به شرایط کتابخانه مناسب افزود:‌ ایجاد محیط امن و آرام از جهات مختلف،‌ امنیت و آرامش ظاهری و باطنی،‌ ایجاد شوق برای مطالعه، دسته بندی دقیق کتب برای دسترسی بهتر به اطلاعات،‌ استفاده ازتکنولوژی جدید برای استفاده بیشتر محققین،‌ رفتار مناسب کارکنان و کتابداران و ایجاد فضای فیزیکی مناسب از نظر نوردهی و سرمایش و گرمایشی از نکاتی است که یک کتابخانه باید برای بهره وری بیشتر رعایت کند.

امام جمعه قم در پایان با تبیین نقش کتابدار در جامعه و کتابخانه گفت:‌ کتابدار مثل مهندسی است که عمل تفکر سازی را در مجموعه کتابخانه انجام می دهد و باعث افزایش دانش جامعه می شود، لذا باید راهنمای خوب و مفیدی برای مراجعین بوده و به جذب مخاطب کمک کند.